In 1885 legde de Geldersch-Overijsselsche Lokaal Spoorwegmaatschappj (GOLS) meerdere spoorlijnen in Oost-Nederland aan. Het is de bloeitijd van de textielindustrie in Twente en de omgeving van Winterswijk.
De spoorlijnen van de GOLS waren voornamelijk bedoeld voor het vervoer van goederen naar Twente en Winterswijk, maar al vanaf het begin reden er ook personentreinen en kreeg ieder plaats van betekenis ook een station. Terborg lag aan de spoorlijn Zevenaar – Winterswijk. Zoals de meeste lokaalspoorwegmaatschappijen, maakte ook de GOLS gebruik van standaardontwerpen voor haar stations. Didam, Wehl en Bredevoort kregen een stationsgebouw van het type GOLS-klein, Zevenaar, Doetinchem, Varsseveld en Aalten kregen het type Gols groot, waarbij Doetinchem en Terborg ook nog voorzien werden van een goederenloods. Omdat Winterswijk al een stationsgebouw van de Nederlandsch-Westfaalsche Spoorwegmaatschappij (NWS) had, werd daar een kleiner model station gebouwd op een parahonderd meter van het grote station. Behalve de stations, waren er ook nog een aantal haltes een stopplaatsen langs de spoorlijn, zoals in het Wehlse bos en bij Wijnbergen. In de jaren ’30 van de vorige eeuw werden deze haltes gesloten, op de halte Wijnbergem, later Doetinchem-West, na. Ook het station in Bredevoort werd gesloten.
In de jaren ’70 werden in Nederland veel oude stationsgebouwen afgebroken, omdat het onderhoud ervan te duur werd voor de NS. Het station in Terborg bleef gespaard, maar in 1987 viel ook in Terborg het doek. De kaartverkoop ging vanaf dat moment met een automaat en de wachtkamer ging dicht. Het verval van het stationsgebouw zette in. NS wilde het pand slopen. Maar een Terborgse ondernemer lukte het om het samen met de voorzitter van “Behoud Nederlandse Stationsgebouwen” van de slopershamer te redden. Ze kochten het pand en lieten het restaureren. Momenteel is op de benedenverdieping een architectenbureau gevestigd en op de verdiepingen bevinden zich appartementen.
Locatie:
Station Terborg
Stationsweg 25
7061 CT Terborg